Tagliatelle Puttanesca



 


Precis som sig bör i denna matblogg släpar recepten med flera dagar, ibland tom veckor. Det där med kronologisk ordning existerar inte ☺

Här kommer ett recept på en rätt jag bjöd min familj på när de besökte oss på årets näst sista dag.

Till förrätt hade de med sig några påsar av havets guld. Havskräftor och krabbklor av högsta kvalitet. Tror vi enades om att skaldjur smakar som allra bäst när de äts med andakt, vilket man gör när de kostar ca 400:- kilot och endast äts i mindre mängder.

Till varmrätt dukade jag fram en variant (hörde min mamma som assisterade i köket, flera gånger säga "Jaha, detta stod det inget om i receptet..." Mitt motto: Less är INTE more ☺) av:

 Tagliatelle Puttanesca, 4p

Kan väl inledningsvis säga att det stod Zeta på de allra flesta förpackningarna. Oavsett vilket varumärke du väljer behöver du följande:

Pasta enligt tycke och smak

1/2 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
4msk olivolja
1 dl vitt vin
1 burk körsbärstomater
1 kvist timjan
3 msk tapenad oliver och kapris
2 tsk sardellcrème
Salt
Svartpeppar

125 g mozzarella
1/2 burk stora kapris
1 stor näve ruccola
1/2 burk svarta oliver
1 pkt pancetta

Så här gör du:

Fräs sardellcrème, lök och vitlök i olivolja. Tillsätt vin, tomater och timjan. Låt sjuda utan lock ca 20 min.

Koka pastan.

Hacka och knaperstek pancettan.

Rör ner tapenaden i tomatsåsen. Smaksätt med buljong, salt, peppar och ett par nypor socker. Vänd ner såsen och resterande ingredienser i den nykokta pastan.

Toppa med knaperstekt pancetta, ruccola och kapris ät och njut!

Tack Zeta för inspirationen till detta recept!

Kanske är detta något som kan passa denna helgdag?

Här hänger vi med lite vänner och sen ska dottern få kvittera ut sin allra bästa julklapp som var en ridlektion för sin favorit ridlärare, moster-Matilda ♥

Ledighet när den är som allra bäst!

Kommentarer