Räkrisotto



En arbetskamrat sa till mig idag "Denna vecka känns det som att jag konstant varit fem minuter för sen" Jag kan känna igen mig lite i den känslan, lite som att släcka bränder konstant.

Därför är det som balsam för själen när det är en lugn fredagskväll som väntar efter en händelserik vecka.

Fixade mig en skål med risotto, familjen åt köpemat innan de gav sig iväg på hockey.

Ungefär så här gjorde jag min risotto:

Räkrisotto

Fräs ca 2 dl arborioris i lite olja och smör. Tillsätt 1/2 finhackad gul lök och 1 pressad vitlöksklyfta. Låt fräsa tillsammans med riset på lite svagare värme. Slå på 1,5 dl vitt vin. Tillsätt sedan ca 5 dl varm, smakrik buljong i omgångar. När riset är klart (krämigt med en liten kärna) tillsätt 2 dl riven parmesanost. Krydda med salt och peppar. Låt osten smälta in i riset på svag värme.

Skala 1 hg färska räkor. Hetta upp en panna med olivolja och 1 hackad vitlöksklyfta. Tillsätt räkorna och smaka av med lite flingsalt.

Lägg upp risotton i en skål och toppa med räkorna och lite finhackad bladpersilja.

Smaklig måltid!

Kommentarer