Räktaco och saftig filé


Att planera mat, utveckla recept, hitta på nya maträtter, äta gott, bjuda gott och prata mat är för mig några av livets största glädjeämnen. Jag läser kokböcker och mattidningar som andra läser vetenskaplig litteratur eller deckare. När jag ätit färdigt planerar jag genast för nästa middag. Mat är livet för mig, till skillnad mot dottern som idag sa att "hästar är livet för mig mamma". Tur vi har olika intressen - men ändå engagerar vi oss hängivet i varandras.

Det är kärlek! ♥



Lätt att återkomma till kärlek när jag nu återger en av de gångna helgernas förrätter. Jamen hallå - hur gott och enkelt var inte detta?

Vill du testa gör så här:

Till två personer hacka 1/2 avocado, 1/2 rödlök och 1 tomat. Blanda med 1 dl tärnad mango, hackad färsk chili efter tycke och smak, pressad lime, 1 pressad vitlöksklyfta, salt och en gnutta peppar.

Fräs tinade marinerade (vitlök, olja och chili) jätteräkor i olja. Någon minut på varje sida. Låt ligga kvar i pannan under tiden du micrar minitortillia som formas till "tacos", placeras i en djup tallrik med lite ruccola i som stöd. Fyll bröden med avocadoröra och räkor. Servera med en liten limeklyfta.

Alltså på riktigt - detta var verkligen hur gott som helst. Detta kommer jag bjuda på om, och om igen....  



Och så till varmrätten.

Helstekt fläskfilé, en varm tomat- och bönröra (ugnsrostade tomater som blandats med sojabönor) och ricottafylld tomat (halvera tomater, gröp ur köttet och hacka det. Blanda tomatkött med ricotta, rivet skal av citron, hackad basilika, lite pressad vitlök, salt och peppar. Fyll tomaterna med oströran och baka i ugn ca 15 minuter)

Glasen fylldes med ett helt fantastiskt vin - Leyda. Systembolagets poesi:

"Generöst fruktig smak med inslag av fat, katrinplommon, skogshallon, blåbär, tobak och peppar. Miljömärkt – Klimatkompenserad Serveras vid 16-18°C till smakrika, gärna grillade rätter av lamm- eller nötkött."


Idag ser det ut att bli ännu en kylslagen dag. Blir till att klä sig varmt när stora delar av dagen kommer att tillbringas utomhus tillsammans med en skön, kreativ och lite yvig fotograf.  

Önskar er en fin dag! ♥

Kommentarer