LCHF-pizza med köttfärs







Okey, tänkte så här att det skulle vara gott med något brödigt. Har sett att många använder sig av något som heter Fiberhusk. Googlade-runt lite efter tillvägagångssätt samt propotioner för att baka med detta glutenfria preparat, består av pulveriserat Psylliumfröskal. Så här gjorde jag: Slå två ägg med salt, tillsätt (jag bara höftar men ca) 1 msk olja, 1 msk grädde, 4 msk vatten, 3 msk Fiberhusk, 1 kryddmått bakpulver och ca 0,5 dl sesamfrön. Blanda allt med det uppvispade ägget. Låt stå ca 10 minuter. Platta ut till pizzaformat på plåt. Grädda i ugn, 225 C i ca 10 min. Lägg på köttfärsröra, strö rikligt med riven parmesanost över och ställ tillbaka i ugen tills osten smält. Smula lite oregano över pizzan innan servering. Jag åt detta med tomat och feta samt en lite klick aioli från fredagens middag. Skar av ett par bitar, bredde smör på och gav tillbarnen. Mamma detta smakar som pannkaka - fick jag höra, och precis så var det. Detta var ingen pizzabotten detta var en (knastrig tack vara sesamfröna) pannkaka. Men gott var det! :-)

Nu är det pyjje som gäller sen kurar vi ihop oss framför Halvåtta hos mig.

Sara

Kommentarer