Be mig om en tjänst och jag gör dig TRE





Som sagt mormor fyller 85 i morgon och jag fick en fråga om jag kunde tänka mig att baka något. SJÄLVKLART! Gjorde i början av veckan en Snickerskaka. Tyckte sen att det verkade lite snålt så jag fick tips om Katarinas kaka (recept nedan). Svängde ihop detta i morse men blev inte riktigt nöjd tyckte inte att den stelande som den skulle. Gjorde antagligen något fel! Slängde hälften och den andra hälften sparades. Efter detta "misslyckande" bakade jag en sats Snoddas/Kärleksmums (recept nedan) som komplement till Snickerskakan. Ju längre Katarinas kaka har fått stå i kylen ju bättre har den blivit. Gjorde några minivarienater av kakan, doppade ena delen i mörk choklad och pudrade lite strössel över. Så nu är kylen proppfull med kakaor till lilla mormor. Tanterna och farbröderna kommer vara alldelse vilda av allt socker! Tur att H och jag ska åka hem, phu! :-)

Katarinas kaka:
1.2 l havregryn
4 dl socker
2 msk vaniljsocker
400g margarin
4 st äggvitor
3/4 dl kakao

Sätt ugnen på 200C. Blanda alla ingredienserna ( här smälte jag smöret, Rätt? Fel? Don´t know) utom äggvitorna i en bunke. Vispa äggvitorna hårt. Rör ner äggvitorna i bunken med övriga ingredienser. Bred ut smeten på en bakpåltspappersklädd långpanna (ca 25 x 30 cm) och grädda mitt i ugnen ca 8 min. Låt kakan svalna och skär sedan upp den i lagom stora bitar.

Snoddas:
150 g margarin eller smör
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 msk siktad kakao
4 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Glasyr:
75 g margarin eller smör
2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vanillinsocker
3 1/2 dl florsocker

Smält fettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och fettet. Häll smeten i en smord och bröad långpanna 30x40 cm. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 15 min. Låt kakan svalna gör under tiden glasyren. Smält fettet. Tillsätt de övriga ingredienserna under omröring. Bred glasyren på kakan. Strö strössel eller kokos över. Detta recept är taget ur sju sorters kakor och är det allra bästa!

Nu är pizzan på ingång. Kan känna lukten...


Kommentarer