Tuppkaka?

Denna kaka är nog den som mest frekvent har bakats hos mig. Minns inte om dess rätta namn är tuppkaka för eftersom denna länge var den enda kaka jag kunde baka har jag döpt den efter mig själv. :-) Ni känner säkert igen den när ni läser receptet. Testa den, en söt och saftig mjuk kaka. Den ska enligt originalreceptet toppas med kokos men är inte så förtjust i det så jag kör med strössel i stället.
Vispa 2 ägg med 2 dl socker. Tillsätt 2 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 1 dl vatten. Slå upp smeten i en smord och bröad form. Grädda i mitten av ugnen i 175 C tills kakan släpper från kanterna, ca 20 min beroende på hur stor formen är. Ta ut kakan, vänd upp den på et fat och låt svalna. Gör under tiden en glasyr genom att smälta 100 g smör tillsammans med en äggula och 1,5 dlsocker. Slå glsyren på kakan och strö över kokos eller strössel. Låt kalna i kyl. Skär upp i mindre biter.


Kommentarer