Raggpannka vs Omelettrulle



Tar jag mig en ledig dag så ska den tillbringas med barnen och gärna i naturen. Mellan regnskurarna hann vi med ett par timmar i skogen. Knappt en liter kantareller kom med hem, men var och en plockades med glädje. Oj vad barnen letade och kämpade. Naturvistelsen rundades av med trädklättring där det gick ut på att hitta så många fina äpplen och päron som möjligt. Hoppas inte svärisarna planerat för storbak av äppelpaj för alla lågt hängande pryder nu fruktfatet hemma. Oooops....



Hungriga barnmagar fylldes senare med:

Raggpannkaka 3 b

Som ägare till en Akarsrum assistent, använder jag mig av mixerkannan för att göra smeten. Skala och skär 6 potatisar i mindre bitar. Mixa 3 dl mjölk, med 2 dl mjöl, 1 ägg och salt. Pluppa ner potatisbitarna i omgångar. Smörj en lagom stor form, pannkakan ska vara tunn. Slå smeten i formen och täck med bacon eller fläsk. Ställ in i 225 C ca 30 minuter. Servera med lingon och iskall mjölk.


Det kolhydratsfria alternativet blev:

Omelettrulle med skinka och färskost 2p
Vispa 4 ägg med 1/2 dl grädde. Krydda med salt och svartpeppar. Grädda i omgångar och låt svalna på en bricka (blir två omeletter). Täck med rökt skinka. Bred philadelphiaost över. Krydda med dill och chilipulver. Gör rullar och servera med lite sallad. 

Något smaklöst tyckte jag allt att det blev, och kommer därför nästa gång att ta en smaksatt färskost.

Rulle nummer två placerades i matlådan.  

Kommentarer