Äppelpaj med fudge och smuldeg


I vår familj finns inget större fikaintresse, gillar änå att baka någon gång i bland och då är det ju toppen att har arbetskamrater som inte tackar nej till något sött till kaffet.

Igår bjöd jag på en:

Knäckig äppelpaj ca 10 portioner

Skala och kärna ur 6 äpplen. Skär i tunna skivor. Lägg i en smord form. Skär fudgkolor skurna i mindre bitar över äpplena. Smält 200 g smör, med 2 dl socker, 1 dl sirap, 3 dl havregryn, 1 dl mjöl och vaniljsocker. Smula degen över äpplen och kolor. Grädda i 200 C ca 30 minuter.

Servera med en klick vaniljkvarg (ICA´s är klart godast!)

En liten reflektion - vi har inga fruktträd hemma utan ska det lagas mat eller bakas av vad säsongen erbjuder får dessa ingredienser inhandlas. När jag spanade in prislapparna över de olika äppelsorterna var de från Sverige nästan 10 kr dyrar per kilo än de importerade. Skumt när man ser att det i de trädgårdar jag passerar under alla promenader finns träd med frukttyngda grena som kräver stöttning. Det borde alltså inte råda brist på svensk frukt denna höst. Självklart köpte jag de dyrare svenska äpplena.

Ha en fin höstlördag!

Kommentarer

  1. Var köper du fudge-kolan? Kan bara komma på hårda kolor som man köper på typ Ica...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, den köper jag bland lösgodiset. Originalreceptet som jag gjorde om innehöll Rollokolor, men dessa kunde inte jag hitta. :-) Kul att du tittade in hos mig! /Sara

      Radera

Skicka en kommentar