Räk- och laxsoppa

Här kommer kvällens middag i ord och bild. Räk- och laxssoppa. Ca 2 pers. 1 påse lax i bitar (ICA´s), ett par nävar räkor med skal, en morot, en bit purjo, vitlök, grädde, fiskbuljong, tomtapuré och kryddor. Vill du göra som jag - gör så här: skala räkorna, bryn skal med en morot skuren i grova bitar, en bit purjo även den grovt skuren, en vitlöksklyfta och tomatpuré. Slå på en halv liter vatten och en fiskbuljongstärning. Låt puttra så länge som du har tid att vänta, jag hade 20 minuter :-) Sila bort skal och övrigt. Häll tillbaka buljongen i en gryta, koka upp och tillsätt grädde (jag hade missat att köpa mer grädde så jag fick ta i mjölk och crème fraice) smaka av med salt, peppar och chilipulver, eller den krydda du gillar. Lägg i laxbitarna och låt dra medan du läser för barnen (eller tar en dusch), ljumma till soppan och lägg i räkorna. Hoppas det smakar!

Kommentarer

  1. Jag blir alltid lika glad när jag läser vad du gör när du lagar mat. Det blir så levenade.../ Tyglina

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för att min familj får äta varierad mat o inte bara mina stående rätter vecka ut o vecka in! Tack för inspirationen! Tack även för de enklare recepten som ger massor av variationsmöjligheter! / LB

    SvaraRadera
  3. Ser mumsigt ut! Här hemma blev det stek. :o) /Inge Pehjl

    SvaraRadera

Skicka en kommentar