Färsbiffar med pepprig sås och brynta brysselkål




Färsbiffar med pepprig sås och brynta brysselkål. Kan tänka mig att detta räcker till 4 pers. 500 g färs blandas med 1 msk crème fraiche (fanns i kylen), 1 msk söt/stark senap, 1 msk chilisås. Krydda med, som vanligt dina favvokryddor, jag tog rikligt med flilngsalt, svartpeppar, chilipulver och salladskrydda (!!!). Blanda allt och gör rejäla biffar. Bryn ett par minuter på varje sida och lägg i form för att eftersteks färdigt i ugnen på ca 150 C. Mortla (alltså krossa i mortel) 1 tsk rosé-, grön-, svart- och vitpeppar. Fräs i smör slå på en msk burbon (om du har), låt alkoholen fräsa ur. Slå på nästan en burk crème fraiche, ett par dl grädde och en köttbuljongtärning. Låt koka ihop. Smaka av. Ansa den färska brysselkålen (den frysta behöver inte ansas), bryn på medelhög värme i panna, salta och peppar och ringla lite honung över. Innan servering blanda i några soltorkade tomater. SÅ gott! En riktig fredagsmiddag.

Nu tänker säkert ni att HUR hinner hon!? Eller hur? Så här såg det ut hemma i kväll; Skulle ha handlat på väg hem från jobbet, missade det eftersom jag pratade med min kära vän LB (kram!), fick vända på garageuppfarten och fick i samma veva med mig H till ICA. Var hemma igen med maten 17:30 och föräldramötet började 18:00, så det var bara att ge sig iväg. Nu är jag väldigt bra på att säga nej så jag hade informerat om att jag bara skulle vara med under själva infon inte den aktivitet som följde, så jag var hemma redan 18:40 igen. Då hade M badat barnen och gett dem burkravioli (ja så gör vi, och JA våra barn gillar detta). M gav sig iväg till sina föräldrar och jag nattade barn. SEN påbörjades middagen och vi åt den vid 20:30. Så kan det se ut hos oss. Alla nöjad och galda - mätta och belåtna. Lte fix bara sen väntar sängen, det går segt med Läckberg. Bra bok med är så trött när jag sätter mig med den, så det är inte måga sidor som avverkas varje kväll. Ha de så gott!

Kommentarer