Entrecôte, kantareller, tomat, blixtar och dunder



Den planerade svampplockningen ersattes med en snabb hämtning vid ett ställe, längs vägen där det alltid växer en liten kantarellfamilj. Himlen öppnade sig och blixtar och åskknallar avlöste varandra och den mysiga skogsturen kändes inte lika lockande längre.

Mina husvakter har lämnat små kulinariska spår efter sig, främst i frysen. I går kalasade jag på en lite kvarglömd goding i form av en rejäl skiva entrecôte.

Vill du testa det jag åt - gör då så här:

Lägg ut köttet i rumstemperatur en stund innan tillagning. Skär av locket på en tomat, ta ur lite av kött och kärnor, fyll med färskost och toppa med ett par skivor parmesan. Gör en svampås. Fräs trattkantareller, salta och peppra. Låt en halv finhackad gul lök bryna med tills den mjuknat. Slå på 1 dl grädde. Smaka av med peppar, lite köttbuljong och en klick gelé. Ställ in tomaten i ugnen på 220 C i ca 15 minuter. Krydda köttet med flingsalt och grovmalen svartpeppar. Stek drygt en minut på varje sida, beroende på tjocklek och hur rött du vill ha ditt kött. Mitt blev rätt rött, så som jag vill ha det. Låt köttet vila i folie 5 minuter. 

Vilken kalasmiddag det blev av lite "man tager vad man haver". Har även skymtat en bytta med mammas fisksoppa i frysen - den får det bli i kväll. Toppen detta!! :-) 

Kommentarer