Stolta mathantverkare

På turné med barnen


En solig torsdag hämtade jag barnen direkt efter skolan och tog med dem på en utflykt som skulle ta oss från Sjoketorp till Wirum. Vi hade att göra till långt in på tidiga kvällen, men så mysigt vi hade. Så många härliga människor vi fick träffa - och bäst av allt underbart gulliga djur hos flera av de vi besökte och hembakade kakor och söt dricka hos bagaren i Figeholm.

Så låt mig få presentera de som så vänligt ställde upp på intervju, foto och inte minst med råvaror.


Rune Axelsson

Honung från Småland. Tillverkar småskaligt på gården, men levererar till allt från den lilla kunden till stora ICA. Med bikupor utspridda på en herrans massa orter runt om i Småland har Åke att göra med att se till dem och tillverka honung.

En burk flytande honung kom med hem som skapade magi tillsammans med de ugnsrostade grönsakerna. Runes honung har nu använts flitigt i min matlagning, aiolin som fått sig en klick har blivit så god att vi slickar rent skålen.

Vill du komma i kontakt med Rune? Slå honom en signal 0491-660 44


Lars-Edvin Edvinsson

I Järngallra bara ett stenkast från Rune hittar vi Lars-Edvin Edvinsson - blom- och grönsaksodlare och trogen stadens torghandel. I hela sitt liv har han sysslat med det han gör idag. På min fråga om passion tittar Lars-Edvin på mig och ser frågande ut. Passion? Detta är ju ett jobb, det måste göras. Det är klart att det är så, och jag hade nog listat ut svara innan jag ställde frågan.

Lars-Edvin hittar du antingen i något av sina växthus i Järngallra dit det går bra att åka och handla på plats, annars finns han på lilla torget varje onsdag och lördag.



Gesällbageriet

Mia har efter mitt samtal om hon hade lust att vara med i denna artikel bakat några havrekakor som kan funka som botten till mitt glassrecept, hon har även svängt ihop ett levainbröd och för säkerhets
skull plockat fram lite annat ur frysen som kan vara gott att ha och småkakor som vi måste provsmaka - och även få med oss hem.

Passion? Ja absolut!

Och vi fikar, vi pratar passion, familjeliv, storstad vs småstad och så pratar vi kakor.

I vackra Figeholm hittar ni detta bageri och café som i skrivande stund håller öppet fredagar 7-17 och lördagar 7-16.

Ni hittar dem på Facebook Gesällbageriet heter de så passande ☺



Wirum

Sista stoppet på denna matturné var hos dessa ljuvliga Jerseykor på Wirums Säteri. Du milde tid vilka sötnosar. De yngsta vi fick klappa var endast två veckor gamla, våra hjärtan smälte lite just då.

I småskalig anda föder man här upp Jersey kor vars kött blir Wirum Jersey beef och går att beställa i lådor om 10 kg på deras hemsida. Boka låda i god tid, de går åt som smör i solsken.

Kons mjölk blir till deras egentillverkade glass, och överskottet går till Arla.

Läs mer om Wirum och hur du beställer deras köttlådor samt vart du kan köpa deras förstklassiga glass. Under min resa såg jag i frysboxen hos Gesällbageriet att de sålde ett stort antal olika smaker av glassen.

www.wirum.se


Av dessa godsaker blev det då recepten som ni hittar HÄR samt i Sommarguiden om Oskarshamn.

Tipsa mig gärna om andra lokala matleverantörer, vore himla kul att göra en turné till ☺ 


Kommentarer