Bjuder här på en tvårätters meny från en av helgerna som gått. Dagarna och helgerna rullar på i ett fasligt tempo och när jag tittar i kalendern är det inte många luckor innan det är skolavslutning och sommarlov för barnen. Även att jag jobbar är det ändå en skön sommarfeeling när skolan slutar - man kommer liksom ner lite i varv. Och lite nedvarvning är nu välbehövligt för alla...

Tillbaka till den där menyn

Förrätt

Smörstekt levain med getost och kirskålspesto. Receptet hittar ni HÄR

Varmrätt

Lövbiffsrulle

Egentligen skulle det vara utbankad flankstek men det gick inte att hitta på ICA så jag körde på lövbiff, blev lite grått kan jag tycka men gott var det. Jag la ut köttskivorna, lite omlott på folie. Bredde på ett lager pesto, sedan prusciutto, basilikablad och god ost. Kryddade med salt och peppar. Rullade ihop och knöt med steksnöre.

Stekte runt om i smör i het panna. La på locket, sänkte värmen och lät den eftersteka ca 10 minuter.

Köttet skars sedan i tjocka skivor och vi åt med aioli, pesto, rotsakschips och en sallad.

I glasen hällde vi upp Grillo - vinet med den fula etiketten som jag först tänkt rata av den anledningen men lät mig övertalas av den duktiga kvinnan på Systembolaget. Så rätt hon hade, detta är verkligen ett höjdarvin!

"Kryddig, fruktig smak med inslag av fat, mörka körsbär, kanel, russin, örter och lakrits. Serveras vid cirka 18°C till rätter av fläsk-, lamm- och nötkött".

Kommentarer