Guiden om Oskarshamn - Recepten




Hjärtligt välkomna till min blogg, lite extra till er som kikar in här idag för att få ta del av ett mer detaljerat recept på de rätter som jag knåpat ihop till Sommarguiden om Oskarshamn.

Först - tack och kärlek till er som hjälpte mig med detta. Ni som gav mig förtroendet att få tillaga något av era råvaror, till er kära vänner som ställde upp en söndagskväll och åt upp resterna av det som jag provlagade, till er som trodde på mig och lät mig få göra detta reportage. Tack!

Av all denna tacksamhet var det detta som jag valde att tillaga av det våra lokala mathantverkare var vänliga att dela med sig av.

Smörstekt helvetebröd med skivor av mör Jersey Beef och läckra tillbehör, ca 6 personer

Helstekt Wirum Jersey Beef
Låt ca 1 kg rygg biff av Wirum Jersey Beef bli rumstempererat. Rubba in flingsalt och grovmald svartpeppar. Stek runt om i smör, i relativt het panna. Linda in köttet i folie och stick in en köttermometer. Sätt ugnen på 55 C. Ställ in köttet och tillaga till en innertemperatur på 53 C. Ta ut ur ugnen och linda en handduk runt, låt köttet vila minst 20 min.

Du kommer nu att ha ett fint köttstycke som är jämnrött hela vägen igenom. Vill du ha det mer rosa då låter du bara köttet gå ett par grader till.

Ogräsaioli
Mixa 100 g kirskål med 1 pressad vitlöksklyfta, 1 msk honung och 2 msk olja. Smaka av med salt och peppar. Blanda ner mixet i 2 dl majonnäs. Häll upp i en fin glasburk med lock.

Honungsrostade rotsaker
Förse dig med ca 200 g blandade rotsaker/grönsaker per person. Välj grönsaker som är fina och späda - och rätt för säsongen. Skölj, skala vid behov och skär i lika stora bitar. Lägg i ugnsfast form. Ringla Honung från Småland över samt flingsalt och lite olja. Blanda runt. Ställ in i ugn som värmts till 175 C, rosta till de grönsakerna fått fin färg och är mjuka.

Montering

Smörstek en skiva helvetebröd från Gesällbageriet per person. Lägg upp en brödskiva per tallrik och ös på med de härliga rotsakerna. På detta läggs sedan några skivor av köttet, en rejäl klick aioli och Lindehags mustiga, lite stingiga tomatsås.

Dekorera med ruccola och timjan.

Fyll upp ett glas med krispig cider från MarkCider i Gässhlt - slå dig ner och njut. Njut av den goda maten men även av att du gjort en klimatsmart och lokalengagerad insats.

Vi måste ju ha något sött efter maten, eller hur?

Det söta avslutet

Mias på Gesällbageriets läckra Jiterbuggare fick agera sandwich, och mellan dessa två söta och supergoda kakor fick en kula av wirums vaniljglass ta plats.

Jitterbuggare
Ingredienser
50 st
Mördeg
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
200 g smör
1 äggula
Fyllning
1-2 äggvitor
1 dl socker
Så här gör du
1. Arbeta samman mjöl, socker, smör och äggula till en deg.
2. Lägg in degen i kylen ca 30 minuter.
3. Vispa vitorna till hårt skum och tillsätt sockret under fortsatt vispning.
4. Dela mördegen i två delar och kavla ut varje del till drygt 1/2 cm tjock rektangel, 16x30 cm. Bred på hälften av fyllningen på vardera och rulla ihop dem som två rulltårtor.
5. Lägg dem på en skärbräda och ställ dem kallt en stund.
6. Skär dem i ca en cm tjocka skivor.
7. Lägg kakorna på bakpappersklädd plåt.
8. Grädda i 175 grader, 12-15 minuter.

Över denna läckerhet ringlades en:

Salt karamellsås

1 dl vatten
2 dl socker
1-2 tsk flingsalt
100 g smör
1 dl grädde
Häll vattnet i en tjockbottnad kastrull. Häll försiktigt i socker i mitten av kastrullen. Låt koka upp på lite svagare värme och rör försiktigt i kastrullen (inget socker får komma på kanten av kastrullen). Rör inte mer efter att det börjat koka. Vakta sockerlagen tills den börjar få färg, kontrollera så att det kokar jämnt i hela kastrullen. Gör det inte så, lyft kastrullen och veva så att det blir rotation i kastrullen. När smeten fått en gyllene färg är det dags att ta av kastrullen från plattan. Rör försiktigt ner salt och smör. Rör till sist ner grädden till en jämn sås. Låt svalna lite och häll upp i burk. Förvara i kyl, den kommer att tjockna något.
Brygg dig nu en kopp med gott kaffe så har denna middag fått sig det bästa tänkbara avslutet.
Jag lovar att bli bättre på att titta ytterligare närmare när jag planerar middagar på närproducerade råvaror, vi har en hel drös människor som är galet dedikerade i det de gör, det handlar inte bara om miljön utan även att vi tar hand om varandra och stöttar varandra i våra olika verksamheter.  
Å så till det sista tacket.
Tack Daniel för att du så engagerat ställde upp att ta ett foto på mig som kunde användas i guiden. Nu fick jag känna på hur alla ni som jag jagat med min kamera måste ha känt er. Alltså det är inte kul att bli tagen på kort, eller för den delen se sig själv på kort. Usch!
Om det nu är någon av er som kikar in här som lagar denna rätt, eller i alla fall en variant av denna så snälla ge er till känna. Hur blev din variant? Vem bjöd du? Vilka känslor framkallades? Sken solen?

Maila ditt recept och gärna ett fotot ☺
Hjärtligt välkomna att hör av er om ni undrar över något gällande receptet.
Hoppas det ska smaka! ♥
Psss.... I ett separat inlägg kommer en närmare presentation av mathanterverkarna jag besökte....

Kommentarer