Filmjölksbröd


Söt, gott och krispigt...

Filmjölksbröd 2 limpor

Detta behöver du:
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl hackade apikoser
1 dl russin
1 dl blandade nötter
1 liter filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Gör så här:
Sätt ugen på 175 C.
Blanda alla torra ingredienser UTAN bikarbonat. Blanda i en separat bunke filmjök, bikarbonat och sirap. Blanda försiktigt ner mjölblandningen i filmjölken. Häll upp smeten i två smorda brödforma, pudra lite mjöl över. Grädda längts ner i ugnen i 1,5 h. När ca 30 minuter återstår täck med folie. Linda sedan i brödet i bakhanddukar och låt vila i 5 timmar. brödet sägs bli godare med tiden, och behövs alltså inte frysas in omgående.

Så här gjorde jag: Blandade de mjölsorter jag hade dvs vetemjöl, dinkelmjöl och grahamsmjöl. Tog en påse nötblandning och hackade och i stället för solrosfrön tog jag sesamfrön - upptäckte dessutom sen att mina aprikoser var fikon :-) Mitt bröd blev kanongott så det funkar alltså att ta det man har. Frös in i skivor för att kunna plocka fram önskat antal skivor till frukost eller till mat.

Kommentarer