Biff Lindström med vitlökssmör


I kväll tillagades en maträtt som jag minns att mamma lagade när jag var liten, kan väl inte direkt påstå att detta var  min favoriträtt men ändå en som förknippas med mammas mat som liten. Så i kväll var det min tur att bjuda mina barn på denna barndomsrätt:

Biff Lindström 4 p
Blanda 400 g blandfärs med 2 dl inlagda finhackade rödbetor, 3 msk hackade inlagda gurkor, 2 msk finhackad gul lök, 1 msk kapris, 1 ägg, salt och peppar. Forma till lagom stora biffar, bryn på medelhög värme. Efterstek biffarna i 175 C under tiden du fixar med resten. Gör en gräddig god sås av stekskyn genom att tillsätta lite vatten, vispgrädde, buljong, soja salt och peppar.

Koka 5 potatisar, skurna i mindre bitar i lättsaltat vatten. När de är klara stöt potatisen, tillsätt grädde, smör, en nypa socker, salt och vitpeppar. Vispa med elvisp.

Blanda 50 g rumsvarmt smör med en pressad vitlöksklyfta, 1 msk hackad persilja, salt och peppar. Forma till en korv genom att rulla smöret i smörpapper. Lägg in i frysen en stund innan servering.

Servera biffar, potatismos, smör och kokt broccoli!

Yummi!

Kommentarer