Lite foto, lite mat - då mår man gott ♥

Denna höst vi fått är på något sätt ett plåster på såren efter den, till en början regniga sommar vi semester- och solsugna svenskar bjöds på. Satte på mig löpardojorna, hängde kameran över axeln och tog med mig dottern på en energirik promenad där vi stannade till för att se och känna när helst vi ville. Bjuder här på några av bilderna som togs.
 

 
Sen smakade det gott med lite mat...
 







 
Kan verkligen inte låta bli att tänka blogg när jag matplanerar. Det ska självklart vara något gott, men även något nytt som inte lagats tidigare och gärna går att fånga på bild. Nu har det gått en tid sedan denna tvårättersmiddag avnjöts och hur bra jag än är på att planera och klura ut maträtter som inte dokumenterats tidigare, så är jag totalt urusel på att notera vad och hur mycket av olika saker jag har i. Ni får se detta inlägg som lite inspiration - kanske ☺
 
Förrätt:
 
Vitlöksmarinerade räkor på pizzabianco
 
Tina frysta jätteräkor (om du har sådana) marinera i olja, vitlök, chili, salt och färsk timjan. Baka ut rundlar av färdig surdegspizza. Pensla varje pizza med lite olja och täck med riven gryéreost. Grädda enligt anvisning.
 
Skala räkorna och stek dem i het panna. Toppa pizzorna med räkor, rom och crème fraiche.  
 
Varmrätt
 
Kyckling i panna
 
Stek halverade kyckling filéer, på båda sidor, i smör tillsammans med vitlök och färsk timjan. Krydda med salt och peppar. Tag ur pannan och lägg åt sidan. Vispa ur pannan med lite fond och vatten så har du en god skysås till.
 
Skär armandine potatis i tunna skivor. Blanda med skuren paprika, halverade tomater, sojabönor, hackad vitlök och andra grönsaker som du gillar. Lägg i ugnsfast form. Ringla olja över och krydda rikligt. Ställ in i ugn ca 20 minuter. Låt kycklingen göra potatis och grönsaker sällskap de sista 10 minuterna.
 
Servera!
 
Sara till nästa gång - gör en gräddig sås till, det blev lite lamt med bara "skyn" ☺
 
Ha det så gott! ♥
 

Kommentarer