Hjortchili


Så kom då vardagen. Inte alls smygandes på utan i sin fulla skepnad direkt med en arbetsplats med sysslor och arbetskamrater som laddat i en hel vecka inför min ankomst, dubbla barnaktiviteter och kvällsmöten. Men efter en sån fin sommar som vi fick så stod vi fullt rustade och stadigt när allt åter drog igång. Vardagen har allt sin charm den med...

I helgen som gick förberedde jag lite mat inför veckan bland annat denna löjligt goda:

Hjortchili 10p

Det här behöver du:
2 kg grytbitar av viltkött (älg, rådjur, hjort, hare eller vad du har)
1 paket bacon (140 g)
2 gula lökar
2 morötter
3 chilifrukter (här var jag lite fegis, tog en)
ev 1 chipotle-chili (röt torkad chili) om du gillar rökt smak
4 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
5 dl ljust öl
1 lime, saften av
2 msk chilipulver
1 msk mald spiskummin
1 msk torkad oregano
1 lagerblad
ca 5 dl vatten

Till servering
Typiska tacotillbehör och tortillia, gräddfil och salsa

Gör så här:
Skär köttet i bitar, ca 3x3 cm stora. Bryn i olja och lägg över i en gryta.
Skär bacon i bitar och tärna lök och morötter.  Hacka vitlöken och chilin. Bryn allt i olja tills det fått färg och lägg över i grytan. Tillsätt krossade tomater, buljong, öl, limesaft. Chilipulver, spiskummin, oregano och lagerblad. Häll på vatten och låt koka 1-2 timmar tills köttet är så mört att det nästan faller isär.
Tillsätt eventuellt mer kryddor mot slutet om du vill ha mer hetta i chilin.
När jag i tisdags värmde chilin slog jag i en skvätt grädde för att göra den lite mer barnvänlig och mer likt en köttgryta.

Behöver jag skriva att den var god?? :-)

Tack www.viltmat.nu för receptet!

Kommentarer