Pommes friterad i jordnötsolja och mycket annat

Lördagens middagsplaner för gamla fina vänner gick i stöpet pga sjukdom. Dubbeltrist eftersom jag dels hade ställt in mig på att efter alldeles för långtid få träffa vännen H med familj och dels var supertaggad för lite festmatsfix.

Körde på enligt plan men för "bara" lilla familjen. Vi börjar från fel håll - med efterrätten som jag innan jag googlade trodde skulle bli en rykande färsk nyhet uppfunnen av MIG! Vad hade jag trott, självklart var jag inte först utan Sveriges egna "glurr-maja" hade redan satt delar av efterrätten på pränt.

Cupcakes fyllda med krispig dumle och jordnötssmörfrosting



Gör cupcakessmet efter tex DETTA recept och fyll med en halv påse hackade crisp-dumle. Klicka i stora muffinsformar. Grädda. Gör en frosting (räcker till ca 6 st cupcakes) genom att vispa 100 g philadelphiaost med 1 dl florsocker och 2 dl jordnötssmör.




Och innan efterrätten smaskade vi på detta...

Hemmagjorda burgare med pommes friterade i jordnötsolja

Forma lagom stora biffar av ren nötfärs. Krydda vid tillagning. Skär tunna stavar av fastpotatis och förkoka dem hastigt. De får inte bli för mjuka. Lägg potatisen på ett papper och låt rinna av. Stek baonskivor och hamburgarna nästan helt klara innan du börjar fritera för det momentet kräver all din uppmärksamhet om du inte har fritös vill säga. Hetta upp rätt mångd olja i en tjockbottnad gryta till 190 grader. Vi vara bara två så jag körde på 500 ml olja. Fritera i omgångar och låt rinna av på papper, salta. Montera burgarna (sallad, bifftomat, megalök, cheddarost, bacon och en klick bea bredvid).

Som om inte detta vore nog hade vi parmesanrullade majskolvar till. Vill du testa gör så här: grilla eller stek majskolvar på medelhög värme. Krydda med salt och peppar. Pensla med smält smör och rulla kolvarna i riven parmesanost. Vilken hit detta var!!

Inspiration till lördagens middag tog jag med mig hem från New York. Bland annat från denna restaurang  Les Halles suck vilket kött...och vilka pommes...


Den nyblivna xx-åringen fortsätter att uppvaktas.☺ En korg sprängfylld med godsaker.


Kommentarer