Lingon- och kolapaj


Lingon- och kolapaj (Elle mat och vin nr 6 2012)

Koka en burk kondenserad mjölk i 1,5 timmar (eget hitte-på)

Blanda 4 dl vetemjöl med 1/2 dl florsocker i en matberedare. Tillsätt det kalla smöret skuret i små bitar. Kör ihop till en smulig deg. Tillsätt vattnetoch ägget och arbeta ihop. Plasta in och låt vila svalt ca 30 min. Klä en pajform (jag gjorde två små) med degen. Klä kanterna med folie. Nagga degbotten och grädda i 175 C ca 15 min.

Blanda under tiden 250 g lingon, 2 dl lingonsylt 1/2 dl socker, 1 dl kolasås och 2 1/2 msk potatismjöl. Fyll skalet/skalen.

Smält 75 g smör och rör ner 2 1/2 dl havregryn, 1 1/2 dl socker och 1 tsk kardemumma. Strössla toppingen över och grädda pajen i ca 25 min.

Servera med grädde eller vaniljkesella. God och sötsyrlig som receptet lovade, men vet i hundan om jag gör den igen, smaken är ju som baken...

Kommentarer