Kycklingsallad med chipotlepotatis och ädelost


I kväll talade vi samma språk mixerdelen till min Assistent, och jag. Har de tidigare gångerna när jag tänkt mixa en dressing eller röra lagt ner alla ingredienserna, kört på max och allt har lagt sig runt kanterna och jag har fått stå och peta ner allt med en sked. Morr! Så här gjorde jag ädelostdressingen till kvällens sallad: Sätt på mixerdelen på Assistenten (eller vilket sätt du helst använder när du ska mixa eller mosa). Lägg ner en halv burk crème fraiche. Mixa på medelhög hastighet. Lägg ner små bitar av en tårtbit Kvibille gräddädel. Slå på ett par matskedar vatten. Smaka av med peppar.

Skär tunna skivor av potatis och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Ringla olja över och smaksätt med chipotlechilipulver, salt och peppar. Ställ in i ugn, 175 C ca 25 minuter.

Salladen: Halvera kycklingbröst och skär i mindre bitar. Stek på hög värme ett par minuter krydda även kycklingen med chipotlechilipulver, salt och peppar. Under tiden du gör salladen lägg kycklingen i folie tillsammans med en pressad vitlöksklyfta, hackad dill och pressad citron. Lägg in i ugnen ca 5 minuter med potatisen. Lägg upp salladsblad på en tallrik och lite annat smått och gott som finns in kylen. Avsluta med potatis, kyckling och rejält med dressing.

Smaklig måltid!

Kommentarer