Marshmallowsbrownies med chokladkrisp

 
Lite av allt det som behövdes vid helgens kak-, dessert- och tårtbakning

 
Bjöd mina härliga arbetskamrater på lite fika. Avskyr att baka och trots det svårt att välja recept som är ”good enough” – dvs helt vanliga och enkla.
Hittade receptet på den här kakan, som enligt mitt tycke var alldeles för mycket, på Tidningen Hembakats hemsida. Det söta lättades upp med hjälp av lite blandade färska bär och grädde.
Kanske faller denna dig i smaken?
Marshmallowsbrownies med chokladkrisp
20 –25 bitar
Det här behöver du:
200 g mörk choklad
100 g smör
3 ½ dl strösocker
4 ägg
1 ¾ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 påse minimarshmallows, ca 280 g
Chokladkrisp
200 g mörk choklad eller mjölkchoklad
100 g smör
7–8 dl Rice krispies
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smält chokladen över vattenbad. Lägg i smöret och låt det också smälta. Häll blandningen i en bunke och tillsätt sockret.
3. Låt blandningen svalna lite och tillsätt äggen, ett i taget. Blanda ner mjöl, vaniljsocker och salt. Rör ihop med en slickepott. Bred ut smeten i en form, ca 20 x 30 cm, klädd med bakplåtspapper.
 
4. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 min.
5. Ta ut kakan och sprid ut en påse minimarshmallows över den. Grädda kakan i ytterligare 5 min. Låt kakan svalna på ett galler.
6. Chokladkrisp: Smält chokladen och smöret över ett vattenbad. Blanda i Rice krispies och rör om. Bred blandningen jämnt över den kalla kakan.
7. Låt kakan stå övertäckt i kylskåpet i några tim. Det är lättare att skära snygga bitar om kakan är kylskåpskall.

Kommentarer