Vild tacogratäng



 
Gårdagen började med ösregn, till att sedan övergå till varm sommarkväll och första vardagsmiddagen kunde därför intas utomhus. Här var det G som kunde ta åt sig äran då det var han, efter tips från fröken i skolan, som föreslog vad vi skulle äta. Tips på middagar tackar jag aldrig nej till, och allra helst inte de som kommer från barnen.
Så efter en gemensam insats kunde vi duka fram:
 
Vild tacogratäng, 4p
Bryn 400 g rådjursfärs (min kära vän som är jägare och mest hela tiden kan laga mat på viltkött, berättade när vi matpratade om bla vad jag skulle göra med min rådjursfärs, att de alltid använde viltfärs även i så kallade vardagsrätter. Blandfärs blir så ”flötigt” fick jag höra, och visst stämmer det. Här blev det smulig fin färs med god smak av vilt och tacokrydda). Tillsätt en påse tacokryda och 1/2 dl vatten. Låt vätskan koka bort.
Lägg ett lager tacochips på ett ugnsfast fat.
Hacka 1/2 gurka, 2 tomater och en rödlök fint. Häll färsen över chipsen och rejält med riven ost. Gratinera tills osten fått fin färg, och färsen blivit varm om den hunnit svalna.
Innan servering häll grönsakerna över den varma färsen samt salsa och valfri tacosås. Jag körde på Santa Marias pizzatopping. Den är bara så god.
Barnen åt med god aptit, vi vuxna med, och inte en smula fanns kvar på fatet.
Hoppas det faller även dig i smaken!

Kommentarer