Rabarbercurd och rabarbersirap


 
I går fick jag en pion som lämnades över med omtanke. Pionen har inte blommat på många, många år och när den väl gör det så knipsas den blomman av och ges bort, den ges till mig. Stor tacksamhet. Nu drömmer jag om att ha en egen blommandes pion i min vildvuxna trädgård. 



 
Ska man stjäla är det lika bra att göra det rejält. Den knippa rabarber jag hämtade igår räckte inte bara till tårtans curd utan även till en liten burk rabarbersirap som kan fungera som en fin smaksättare till läskande drinkar.
 
Rabarbercurd:
 
Det här behöver du:
500 g rabarber
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 msk majsstärkelse
50 g rumsvarmt smör
 
Så här gör du:
Skär rabarberna i mindre bitar och lägg i en kastrull tillsammans med sockret. Låt småkoka under lock i ca 15 minuter. Vispa i majsstärkelsen (jag blandade den först med lite vatten) och koka i 5 minuter. Ta från värmen och vispa i äggen. Passera genom en finmaskig sil. Häll tillbaka i kastrullen och sjud ca 2 minuter tills krämen tjocknat. Ta från värmen och tillsätt smöret, lite i taget. Låt svalna. 
 
 
Rabarbersirap:
 
Det här behöver du till ca 2 dl:
2 långa rabarberstjälkar
1 dl socker
1/2 dl vatten
vanilj
 
Så här gör du:
Skär rabarbern i mindre bitar koka tillsammans med vatten, socker och vanilj i ca 5 munter. Sila genom en finmaskig sil.

 
Bordet är dukat och kycklingen ligger i marinad. Nu kan midsommarhelgen börja.
Välkomna familjen B, ni är efterlängtade!
 

Kommentarer