Köttbullar med gräddsås och potatis

 

 
Välkommen vardag!
 
Vad är mer en typisk vardagsrätt än köttbullar med gräddsås, potatis och lingon?
 
Mina barn älskar verkligen skolmaten, och de smakerna föredrar de ofta före min mats smaker. Så igår när dottern sa att mina köttbullar var MYYYYCKET godare än skolans, var det som ljuv musik för mina öron! ☺
 
Och de var goda, jag håller med...
 
Köttbullar, 4p
 
Blanda ca 500 g blandfärs med 1 ägg, 1 msk ketchup, 1 mycket finhackad gul lök, grillkrydda, salt och vitpeppar. Forma till bollar och stek dem nästan helt klara. Efterstek på svag värme i ugnen under tiden du förbereder dina tillbehör.
 
Spara stekskyn och vispa ner 3 dl grädde, 1 tsk soja, 1/2 buljongtärning, 1 tsk gelé salt och peppar. Låt puttra till lagom konsistens.
 
Jag serverade stekt potatis (kvar från söndagens middag), kokat bönor och lingonsylt. Och iskall mjölk till de hungriga små älsklingarna.
 
Smaklig spis!
 

Kommentarer