Chili con carne


 
Dansen avklarad - snart dags för uppvisning på stadens traditionella marknad i slutet av maj. Lite nerver redan nu. Jag som brukar passa på att träna under tiden dottern dansar satt idag som en panelhöna utanför då mitt kort gick ut sista april.
 
Trist.
 
Men - kom på att jag i alla fall kunde kolla om de hade något sommarerbjudande som matchade jobbets ersättning för friskvård. Är på tok för snål för att betala närmare 400 kronor per månad under  kommande sommarmånader då jag hellre är på golfbana, i naturen eller i en solstol på altanen än på ett gym. 
 
Å tänk - det hade de! Så min tid som panelhöna gick över lika snabbts om den kom. Nästa vecka är det alltså jag som sliter i maskinerna igen.
 
 
Nu till kvällens middag:
 
Chili con carne, ca 8p
 
Bryn 800 g färs i smör. Tillsätt 2 finhackade gula lökar, 1 pressad vitlöksklyfta och en röd paprika skuren i mindre bitar. Krydda rikligt med salt, peppar, chiliflakes, paprikapulver och spiskummin. Tillsätt 500 g krossade tomater (ICAs med chili), 5 dl vatten och 2 köttbuljongstärningar. Låt puttra ca 15 minuter. Tillsätt 1 burk vita bönor i tomatsås. Värm och smaka av med mer kryddor och en nypa socker.
 
Servera med gräddfil och baguette.
 
Alltså, detta blev så gott! Svårt att ange exakta mått av kryddorna. Prova dig fram. Lovar du kommer att gilla denna rätt! 


 
Ha en fin fortsättning på kvällen!
 

Kommentarer