Högrev med grönpepparsås och potatischips

Mina olivträd "blommar", men jag kommer nog inte att kunna titulera mig olivoljeproducent för det ☺



Kokt och grillat högrev med gräddig grönpepparsås och lövtunna potatisskivor:

Köttet: Koka högrevet i ca 2,5 timmar tillsammans med ett par vitlöksklyftor, morötter, lök, salt och peppar. Skär i portionsbitar, pensla med glaze och grilla.

Såsen: Mortla ca 2 tsk torkad grönpeppar. Fräs i smör tillsammans med en pressad vitlöksklyfta och 1/2 hackad gullök. Slå på lite kalvfond. rör ner 1/2 burk crème fraiche och 2 dl vispgrädde. Smaka av med köttbuljong, soja, gelé, salt och peppar. Låt koka ihop.

Potatisen: Skär supertunna skivor av potatisen. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Ringla olja över och salta. Ställ in i ugn, 225 C ca 25 min. Kolla så att de inte bränns.

Tillbehör: Skär strimlor av ett par morötter med hjälp av potatisskalaren. Bryn i olivolja och krydda med salt och peppar.

Körordning:
1. Koka köttet.
2. Gör såsen
3. Tänd grillen (häll upp ett glas vin)
4. Ställ in potatisen
5. Grilla köttet
6. Bryn morötterna.
7. Njut av en god måltid. ☺



Kommentarer

  1. Låter finfint peppar inte bara i sås är en av de godaste kryddor jag vet synd att man är i stan och ingen grill har.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar