Himmelsk fisksoppa

 
 
 
Ibland önskar jag verkligen att jag kunde ta mig tid att skriva ner måttangivelser på det jag lagar, NÄR jag lagar det. Men det blir inte så. Jag har en grundtanke på vad min rätt ska bestå av sen börjar jag att lägga till lite "sånt" och sen lite "sånt". När vi sedan sätter oss till bords jublar våra smaklökar och vad det var som ledde till denna smaksensation är senare, på kvällen, eller efter flera dagar ett minne blott...
 
Så var det med denna:
 
Himmelsk fisksoppa à la Kobbar och Krubb, 4 p
 
Tina två laxfiléer och en två bitar torskrygg (jag använde mig av styckfrysta). Hacka 1 gul lök, 1 liten fänkål och 1 palsternacka. Fräs tillsammans med 1 pressad vitlöksklyfta i olja. Tillsätt ca 3 dl vatten, 1 fiskbuljongstärning och knappt 1 burk cocktailtomater. Koka upp. Smaka av med chiliflakes, timjan, salt, peppar och en nypa socker.
 
Sänk värmen och lägg i den tinade fisken, skuren i små kuber. Låt dra på svag värme i ca 3 minuter. Precis innan servering tillsätts 1/2 burk (handskalade) räkor.
 
Servera med en dillaioli (2,5 dl crème fraiche, 2 msk majonnäs, 1 pressad vitlöksklyfta, 3/4 dl hackad dill, lite söt senaps, salt och peppar) och ett glas iskallt bubbel.
 
Ta nu en tur till fisk-soppe-himmeln du med ☺
 
 
 
 

Kommentarer