Kanske är du sugen på ett långkok?


 
God morgon! Hoppas din fredag fått starta på bästa sätt, det gör ju underverk för resten av dagen, dessutom den dagen som är bäst på hela veckan.
 
Min morgon startade bra, och mindre bra.
Det finns inget jag avskyr mer en svek. Svek mot mig själv kan jag hantera det har livet och med och motgång under mitt nästan 40 år långa liv lärt mig. Men svek mot mina barn, gör mig förtvivlad och ibland smått hjälplös. För andra gången denna vecka har min stora svikits av en som betyder mycket för honom. Det krävs två för att skapa en god relation, vill bara en så är det en relation som det är dags att släppa taget om. Hur ont det än gör, du och jag vet att det onda går över för det har livet lärt oss, men för ett barn är det inte lika lätt att förstå.
Jag försökte förklara och trösta - och jag tror han fattar ett klokt beslut...
 
Jorden är rund...
 
Det var ändå ett leende på läpparna på en av de allra viktigaste små personerna i mitt liv när vi sa hej då vid skolan - och det läkte det blödande mammahjärtat något. ♥
 
Nu till ytligheter - mat! Här bjuder jag på ännu ett recept på en av veckans middagar, som med fördel görs när lite extra matlagningstid finns. Kanske på helgen för att sedan frysas och tas fram en dag när tiden är knapp...
 
Kalops, ca 8 portioner
 
Det är behöver du:
2 kg nötkött t ex grytbitar
400 g morötter
4 gula lökar
4 msk konc kalvfond
4 lagerblad
5 kryddpepparkorn
ca 2 liter vatten
smör och olja till stekning
salt och vitpeppar 
Till servering:
 kokt potatis eller matvete
inlagda rödbetor
Gör så här
Putsa köttet och skär det i 3x3 cm stora bitar.
Skala och skär morötter och lök i ca 2 cm stora bitar.
Bryn köttet i 1 msk smör och 1 msk olja i en gryta.
Tillsätt morötter skurna i slantar, hackad lök, kalvfond, lagerblad och kryddpeppar. Låt fräsa några minuter under omrörning.
Häll över vatten så att det precis täcker köttet. Tillsätt salt och vitpeppar efter smak.
Koka upp och rör så att det inte fastnar i botten. Skumma av.
Låt sjuda under lock tills köttet är mjukt, ca 2 timmar. Smaka av med salt och peppar.
Servera med kokt potatis och/eller matvete och inlagda rödbetor.
Smaklig spis!

Kommentarer