Är Västkusten Bästkusten?


I vilket fall som så visade det sig vara så förra helgen, då jag och lilla H ännu en helg styrde kosan västerut. Högsommarvärmen infann sig (hörde något om att de som deltog i Göteborgsvarvet inte jublade lika högt över värmen) och efter ännu en hård arbetsdag för att få saker och ting att falla på plats, kunde vi sitta ute och njuta av färska skaldjur till förrätt.  

Där efter kalasade vi på ett stycke mört och välgrillat hjortinnanlår. Köttet hade jag lagt i marinad (viltkrydda, vitlök, soya, salt, peppar och olja) på förmiddagen. Sedan fick det grillas till en innertemperatur på 52 C och vila tills allt annat var klart för att dukas fram.

Som tillbehör hade vi bakad potatis, sallad och mammas magiska kantarellsås - så goood! I stället för bakad potatis åt jag hasselbacksbetor, och gjorde så här:

Skär tunna skåror i färdigkokta rödbetor. Pensla dem med fett och strölite pankoströbröd över. Krydda med salt och örtkrydda. Vid servering la jag en liten klick smör på. Detta var verkligen en höjdare och även de som är mer vänligt inställda till potatis åt med god aptit.

Min namne och svägerska bjöd sedan på en chokladmousse med jordgubbar. Blir ni förvånade om jag säger att vi satt och halvsov till melodifestivalen ☺

Kommentarer