Härligt gräddig gryta på dovhjort




God måndag på er!

Igår morse satte jag igång ett långkok. Kan vara det godaste som finns. Proteinet var hjort. 

Jag och sonen drog till Kalmar för lite egentid och shopping, dottern "lekte" med en kompis. Min syster kom senare på en kaffe. Jag målade klart några lådor till uteköket. 

Efter detta smakade det gott med en smakrik och gräddig gryta. 






Köttgryta på hjort

Skär kött av valfri sort i tärningar. Bryn i omgångar i smör och krydda med förslagsvis paprikapulver, svartpeppar och salt.

Lägg över i en stekgryta. 

Fräs hackad gul lök. Lägg ner i grytan med köttet. Slanta några morötter som också får gå med. Täck med vatten. Tillsätt buljongtärning. Koka till köttet nästan faller isär. Denna tid är ju olika beroende på storlek på kött, och sort. Hjortköttet i relativt små bitar kokade i drygt 1,5 timmar. Tillsatte lite vatten efter halva tiden.

När köttet är klart slå på grädde, smaka av med mer buljong, gelé, soja, salt och peppar. Koka samman, red vid behov.

Jag serverade min gryta tillsammans med ugnsrostade delikatesspotatisar, pressgurka, stekt brysselkål och gelé.

En helt enkel och klassisk köttgryta. Men så mumsig!

Sedan var det skönt med en kvällspromenad innan vi intog TV-läge.  



Psst....




I lördags morse bakade jag pizza till frukost. Men tände inte ugnen utan körde på het pizzasten i vanliga ugnen. Hade två degbitar kvar och blev lite lagom till oss fyra till frukost.

Funkade kanon. Jag är dessutom en sån som hellre äter mat till frukost än klassisk "macka och yoggi-frukost" 

Ha det fint!

Kommentarer