Top Secret Chili

 
 
 
 
 
 
Alltså det där med långkokt mustig chili har verkligen blivit min grej känner jag. Smaker och konsistens men även ätsätt är något som jag riktigt längtar till.
Hittade Santa Marias recept på deras Top Secret Chili  i senaste Elle Mat  & Vin vilket satte fart på chilisuget. Som icke älskare av stark mat har jag fortfarande lite att jobba på för att få ner styrkan på de jag lagar. Denna chili var så otroligt god och smakrik så hettan störde mig inte så mycket – och den kunde dämpas med hjälp av de goda tillbehören och lite sval dryck J
Funkade även perfekt till lunch dagen efter!

Så här lyder receptet:

Detta behövs:

Chili Chipotle Morita 3 st
Chili Ancho 1 st
Chili Guajillo 3 st
Högrev 1 kg
Vitlöksklyftor 2 st
Olja 2 msk
Spiskummin 2 tsk
Oregano 2 tsk
Vetemjöl 2 msk
Brunt farin 1 msk
Ljust öl 330 ml
Vatten 4 dl
Oxbuljongstärning 1 st
Ev salt och peppar
Mini Tortilla 1 pkt
Picklad rödlök
Blandade grönsaker

 Så här gör du:

Rosta alla chilifrukterna i en torr stekpanna på medelvärme.
Ta bort stjälken på chilifrukterna. Skär köttet i bitar och finhacka vitlöken.
Bryn köttet och vitlöken i majsolja tills köttet har fått en fin stekyta.
Tillsätt spiskummin och oregano. Låt fräsa under omrörning.
Strö över vetemjöl och brunt farin, rör om.
Tillsätt öl, chilifrukterna, vattnet och buljongtärningen. Låt puttra med lock minst 3–4 timmar eller tills köttet faller isär och är trådigt.
Servera till exempel med tortilla, salsa, gräddfil, grönsaker och picklad rödlök
 
Varför inte förbereda en gryta med god chili redan nu till helgen? 
 
Tack Santa Maria för receptet! 
 

Kommentarer