Sparris- och parmasallad med brynt citronsmör och nästan-GI-bullar

Dag 30

I och med denna dag finns det nu 30 dagsmenyer att välja av under kategorin Veckomenyer. Maten jag lagt här är enligt mitt sätt att äta och inriktat mot GI-kosten. För min hälsa och mitt välmående passar denna kost ypperligt.


Frukost: 1 GI-bulle med ost, 1 tallrik fil med müsli, kaffe och vatten

Lunch: 1 burk makrill i tomatsås, 1 ägg och rikligt med sallad

Middag 2 p:

Sparris- och parmasallad med brynt citronsmör

Lägg blandade salladsblad på ett stort fat, tunt skivad rödlök, tomater och rostade pinjekärnor. Bryn sparrisen, krydda med salt och peppar lägg sedan upp på fatet tillsammans med parmaskinka. Riv lite parmesan över och avsluta med brynt citronsmör. Bryn smöret i en gryta tillsammans med hackade pinjekärnor, salt och pressad citron.

GI-bullar

ÄNTLIGEN har jag lyckats baka bröd som till största delen består av dinkelmjöl. Brödet tidigare i veckan kunde jag värja mig med mot eventuella inbrottstjuvar - stenhårt!

Gör så här:

Smula ner 25 g jäst i bunken, tillsätt 5 dl fingervarmt vatten, 2 rivna morötter, 1 msk sirap, 1 dl solrosfrön, 1 dl pumpakärnor, 1 dl hirsflingor och 1 dl kruskakli. Blanda allt och tillsätt sedan 12 dl mjöl (11 dl dinkelmjöl fullkorn och 1 dl vetemjöl) under omröring. Arbeta degen i maskin ca 5 minuter. Låt degen jäsa i 40 minuter. Gör en rulle av degen och dela i lika stora, och lagom stora, bullar. Låt jäsa ytterligare 30 minuter. Pensla bullarna med ägg och strö finhackad pinjekärnor, hirsflingor samt flingsalt på varje bulle. Grädda i 225 C 10 minuter.

Kommentarer