Lax- och musselsoppa


Detta med min kyl- och frysrensning har blivit en kul grej på flera plan. Man följer mig med stort intresse på jobbet och hemma. ☺ Lunchen bestod av en "gammal" smokey-burger från i somras lagd på ett knäckebröd brett med kantarellost. Lite gurka och tomat från helgen fick pryda tallriken.

Till middagens Lax- och musselsoppa (2p) letades följande fram ur gömmorna:
Riv en morot och fräs i olivolja tillsammans med 2 finhackade shallottenlökar, sambal oelek, 1 msk tomatpuré och 1 msk hummerfond. Slå på 3 dl vatten, 1 fiskbuljongtärning, 1 msk mango chutney, 1 dl vitt vin och 2 dl grädde. Smaka av med salt och peppar. Låt soppan puttra ihop. Lägg sist i små bitar av 1 laxbit och några musslor sjud tills fisken är klar, ca 3 min. Toppde soppan med strimlor av tortilliabröd (vet inte hur många öppnade paket jag haft i frysen, men nu är de slut) som jag fräst i olja och smaksatt med flingsalt och chilipulver.

Kommentarer