Valborgshelgen som gick...





Några bilder och ord från vår Valborgshelg








I fredags hämtade dottern och jag våra bästisar och tog en tur till Axelssons i Aby. Tyvärr har vi inte så många gårdsbutiker i vårt närområde, i alla fall inte som jag vet om. Tipsa gärna.

Mysigt var det, och lycklig blev jag när det fanns ett litet knippe med nyskördad sparris kvar till mig. Vi köpte även med oss tomater, ägg, suuuuper god olja med citronsmak och en flaska fläderdryck till barnen.
 

Vi lunchade på potatisvåfflor med räkröra och en liten salladshög dressad just med den goda oljan. Gott, gott...










Mitt i min girighet missade jag den lilla detaljen att vi var bortbjudna både fredag och lördag kväll. 

Så istället för en smarrig förrätt med sparris blev det...






Frukost till mig och maken. Skinka till honom, utan till mig.




Kokade sparrisen lätt i saltat vatten med en klick smör i. Klyftade de smakrika tomaterna, ringlade lite citronolja över och avslutade med riven parmesan och ett par varv med pepparkvarnen. Och glöm inte det smörstekta brödet.


När jag sedan städade bort frukostresterna tog jag en skiva stekt bröd, ringlade rikligt med olja på skivan och så lite flingsalt. Jisses... SÅ gott!
 




På lördagen fick de sista sparrisarna bli topping på min pizza, i sällskap av Paolos goda tomatsås, mozzarella, riven ost och lök. Oregano och citronolja efter gräddning - men det kom inte med på bild.

Sedan tog vi en sväng till golfbanan och grillade hos vänner på kvällen. 














Katten jagade oetiskt på lite väl nära håll...










Ny vecka och en rätt så planlös sådan. Nu när vi har så mycket tid hemma och maken som vanligtvis reser flera dagar per vecka är hemma, så blir det inte längre lika viktigt med veckoplanering. Känns som att morgondagens middag planeras och handlas dagen innan.

I kväll blir det en asiatisk soppa med kyckling och nudlar. 



Ha en fin dag!



Kommentarer