Kycklingfärs thai med limeblad och risnudlar

 
Ny vecka och ny veckoplanering av våra middagar. Plan för hela veckan finns och det mesta är även handlat. Oftast funkar det att följa planen men inte alltid...
 
Veckans första middag kommer från Allt om mat Vardag och är:
 
Kycklingfärs thai med limeblad och risnudlar
 
Tillagningstid ca 20 minuter och receptet räcker till 4 personer
 
Du behöver:
500 g kycklingfärs
12 färska eller frysta limeblad
1 knippa salladslök
300 g mangold (jag tog babyspenat)
2 msk röd currypasta
2 msk ljus soja
1 lime
250 ml kokosgrädde
250 g nudlar (jag tog risnudlar)
rapsolja
 
Garnering:
1 kruka koriander (jag tog persilja)
1 lime
japansk soja
 
Såhär gör du:
Strimla limebladen (jag kokade hela och plockade bort vid servering)
Ansa och strimla salladslöken. Ansa och skiva mangolden (om du valt att använda det).
 
Stek färsen ca 3 minuter i het panna med 1 msk olja. Rör i currypasta, limeblad, lök och soja. Fräs ytterliga 3 minuter.
 
Halvera en lime och pressa ut 2 msk saft. Blanda ner kokosgrädden i pannan och tillsätt 1,5 dl vatten, limesaft och det vita på mangolden. Låt koka ihop. Lägg i det gröna från mangolden.
 
Koka nudlar.
 
Lägg upp i skålar och servera lime och japansk soja till.
 
Kommentar från mig: Jag saltade färsen när jag stekte den, tillsatte lite mer soja och lite mindre currypasta för att öka chansen att få barnen att äta denna rätt.
 
Fantastisk fräscht och gott!
 
Smaklig måltid.  
 

Kommentarer