Quatro Formaggi à la LCHF pizza

Pigga av all frisk (och lite kall) luft och motion efter dagarna i fjällen var vi taggade för en ny vecka. Lite kolhydratssanering för min del efter helgens alla godsaker, snart stundar ju ännu en tripp där vi tillåter oss att njuta av det vi är sugna på för stunden.


Barnens första middag denna vecka var:

Fläskpannkaka 2p
Vispa 1,5 dl mjöl med 1,5 dl mjölk. Tillsätt ytterligare 1,5 dl mjölk när smeten är slät. Vispa sedan ner 2 ägg och lite salt. Smöra en ugnsfast form och lägg ner hackat fläsk, eller bacon, fräs ett par minuter i ugnen, som är satt på 175 C. Slå på smeten och grädda i ca 20 minuter. Servera med lingonsylt.



Till mig svängde jag ihop en liten pizza toppad med godsaker från helgen:

Quatro Formaggi à la LCHF 2 pizzor
50 g riven västerbottensost
2 ägg
0,5 dl vispgrädde
1 msk fiberhusk
0,75 dl mandelmjöl
En nypa salt
Vispa ägg, grädde och fiberhusk och mandelmjöl med elvisp, blanda sist ner osten. Låt stå ca 5 minuter. Gör två runda "pizzor" av smeten på en plåt. Grädda i ugn ca 15 minuter i 175 C.
Täck med Delizies pizzasås och olika sorters ostar. Jag toppade min med vitlöksost, brie, grönmögel och en "fisost" som jag inte minns namnet på. Grädda i 200 g tills osten smält! Toppa med lita ruccola innan servering.

Receptet (om än något modifierat) kommer här ifrån.

Ha det fint!

Kommentarer