Sukiyaki - Japansk fondue


Precis som sig bör kom våra midsommargäster dagen innan. Lika bra att börja firandet i tid och passa på att umgås så mycket det bara går när vi har så många mil och intensiva liv som begränsar tillfällen då vi kan ses.

Fråga inte vad jag fick idén ifrån när jag bestämde att det var Sukiyaki de skulle bjudas på. Kan vara så att jag hade lite rester kvar från när jag gjorde japansk tapas. Och i receptgooglandet ramlade jag över Sukiyaki - så det fick det bli. Men som vanligt saknas måttangivelser, blanda, smaka av...

Från DENNA blogg hämtade jag inspiration

Sukiyaki

Grunden är en god buljong. I bloggen som jag hittade inspiration till middagen fanns ett tips på buljong som inte ens kvinnan jag gärna handlar asiatiska produkter av kände till. Hon kokade alltid egen buljong på ben - så så fick det bli.

Buljong:
Koka kycklingben i Umamibiljong, hemlig produkt som höjer smaken på asiatisk mat, vitlök, chili, japansk soja, ingefära, fisksås och mirin.

Plocka bort benen, sila buljongen koka upp innan servering och smaka av. Häll buljongen i en fonduegryta och ställ fram på bordet.

Detta serverade jag till:

Jasminris
Varsin skål med vispat ägg
Glasnudlar, kokta
Portabellosvamp skuren i tunna skivor
Kinakål
Purjolök
Tunna skivor oxfilé, skär den gärna frusen
Japansk soja med rostade sesamfrön att dippa i samt sweet chilisås

Själva tillvägagångssättet är att man lägger ner de olika tillbehören i den heta buljongen, plockar upp, doppar i ägget och sedan ner i riset - vidare in i munnen. :-)

Sen hade jag gjort några stekta dumplings som jag fyllt med krabbröra, samt risrullar fyllda med räkor, avokado, glasnudlar och tomat.

Glasen fyllde jag med iskallt Riesling kabinette

Alltså vilket mysigt sätt att äta middag, det tog ett tag för oss att komma ner i varv och fortsätta äta med pinnar trots att det var svårt - och tog tid.

Kan varmt rekommendera detta!

Smaklig måltid, och ha en fin midsommardag! ♥



Kommentarer