Sikaforsröra - typ


I går hade vi en catering till mina gamla arbetskamrater och jag tog mig friheten att fixa en liten aptitretare innan de skulle dra igång med sin grillbuffé. Tur man har en snäll kock som arbetskamrat, och låter mig härja runt lite i hans domäner.

Ramlade för länge sedan över en röra som kallas Sikaforsröra som blev en favorit - men rökt renstek är inte helt enkel att komma över, och inte heller helt nödvändig för denna goda röra. Här kommer min variant:

Sikaforsröra - typ...

Finhacka rostbiff och rödlök. Blanda med riven pepparrot, röd rom (gärna löjrom men inte nödvändigt), majonnäs, crème fraiche, salt och svartpeppar.

Mixa rågbröd eller dagsgammalt levain - stek i smör och smaka av med flingsalt.

Vid servering lägg lite brödsmul i botten, spritsa eller klicka på röran. Dekorera gärna med något fint, och har du rom kvar så blir det kalasgott med lite på toppen.

Servera ett kylt fylligt bubbel till - kanske Jacob´s Creek, Chardonnay Pinot Noir Brut Cuvée

Nu blir det japansk till mina gäster på ingång.

Glad midsommar - än skiner solen och inte en enda utlovad skur har visat sig.








Kommentarer