Mustig kycklinggryta och en investering



 
Så blev det lördag och vi fick sällskap av goda vänner till middagen. Kände mig lite "vintrig" dels kanske för att julmusik ljudit ur högtalarna sedan fredag eftermiddag men även för att det dukades med julduken på bordet. ☺
 
Den "vintriga" menyn jag bjöd på var:
 
Förrätt
 
Röra på rökt kött
 
Strimla några skivor gott rökt kött, exempelvis renstek om du har möjlighet att få tag i det. Vispa en burk crème fraiche hårt. Rör ner 1 finhackad rödlök, 2 tsk pepparrot på burk, 1 msk lingon, köttet, salt och peppar.
 
Skär kavring i centimetertjocka skivor och stek knapriga i smör.
 
I glasen: Bellingham
 
"Mycket fruktig smak med inslag av fat, persika, ananas, örter och citrus. Serveras vid cirka 8-10°C till grillade rätter av fisk och skaldjur".
 
 
Inspiration till detta recept har hämtats från Elle Mat & Vin
 
Varmrätt
 
Snabb casoulette med kyckling, 4p 

Det här behöver du:
300 g kycklingfilé
1 pkt bacon, cirka 140 g
1-2 chorizokorvar, 150-200 g (eller annan kryddig korv)
100 g färska champinjoner
1 gul lök
matolja
1 msk torkad oregano
1 msk torkad rosmarin
1 vitlöksklyfta
cirka 800 hela eller krossade tomater
cirka 800 g konserverade vita bönor

Så här gör du:

Tärna kycklingen. Strimla baconen. Slanta chorizon. Dela stora champinjoner i mindre bitar. Finhacka löken.

Hetta upp olja tillsammans med oregano och rosmarin. Fräs kött, svamp och lök tills kycklingen är färdig och löken är mjuk. Låt pressad vitlök fräsa med mot slutet.

Häll ner tomaterna och bönorna och låt koka minst 5 minuter. Smaka av med salt och svartpeppar. En nypa socker gör alltid susen när det är tomat i. Servera gärna med en sallad gott bröd.
I glasen: Woodstock
" Nyanserad, mycket fruktig smak med inslag av fat, svarta vinbär, mynta, plommon, sötlakrits, blåbär, hallon och peppar. Serveras vid cirka 18°C till smakrika rätter av lamm- eller nötkött".
Jag säger bara - oj, oj, oj vilket vin!! Skynda och köp!
 
Receptet är hämtat från Mitt kök





 
Efter nästan fem års nötande med min Nikon D3100 var det nu dags att uppdatera utrustningen lite. I helgen investerades det i en Nikon D7200, närmsta modell innan proffskamerorna och de med fullsensor för betydlig större summor, passar nog mig bra som ett nästa steg.
 
Tyvärr blev det inte så mycket tid för kameralek i helgen, men några bilder han jag ta innan solen gick ner.
 
Materiell lycka helt enkelt, inte att underskatta ☺
 
Helgen som kommer är det dags för fotokurs för Matilda Lindeblad på Fotografiska i Stockholm, det är allt lite pirrigt vill jag lova! Lilla jag med min nu alla fall lite större kamera, med min lilla blogg och min lilla fotoerfarenhet.
 
Påminnelse till mig själv - en kurs går man för att lära sig, inte för att visa upp vad man redan kan. Ok! ☺ 
 
Ha en fin dag!
 

Kommentarer