Nougatkladdkaka




 
Idag kan vi nog anse att vi är färdiga med att ha firat vår tioåring, så där sex kalas senare ☺ Några har tom kommit om ☺
 
Dagens gäster bjöds på en smarrig kladdkaka, baka är inte min grej och trots att det var ett steg-för-steg-recept så liknade min kaka inte den på receptet, men god var den:
 
Nougatkladdkaka, 12 bitar
 
100 g smör
200 g nougat
2 dl strösocker
1 ½ dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
2 ägg
Så här gör du:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret i en kastrull. Bryt nougaten i bitar och låt den smälta ihop med smöret på eftervärmen. Blanda ihop de torra ingredienserna och rör ner dem i kastrullen. Knäck i äggen och blanda ihop till en slät smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, 20–22 cm i diameter.
3. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–25 min beroende på hur kladdig du vill ha den. Låt den svalna i formen. Servera gärna kakan med kesella, glass och fruktsallad.
Kalasgod och mycket lätt att göra, men tyvärr fick inte min samma höjd som DENNA
 
Recept hämtat från Tidningen Hembakat. Tack för det!
 


 
Dessa sköna grabbar hade vi nöjet att ha på grabbhäng i söndags för att fira G. Trekamp, bad i tunna, TV-spel och lite käk på det stod på programmet. Lekar, ballonger och godispåsar är ett minne blott...
 
Sista dagen för denna ledighet, men mjukstartar med en arbetsvecka som består av två och en halv arbetsdag. Det kallar jag lagom efter att ha haft ett jullov som varit fantastiskt på alla sätt och vis och som känns lite vemodigt att säga hej då till. Ett jullov som innehållit fart och fläkt, lugna stunder, stunder med andra och stunder med oss själva. 
 
Vi kunde inte ha haft det bättre - men nu "söndag" och det är dags att göra sig jobb- och skolredo!
 
Hoppas du också fått möjlighet till lite julledighet!
 

Kommentarer