Detox

Jag gjorde det!!
 
Jag lyckades!!
 
Under semesterns slutfas bestämde jag mig för att göra någon slags uppstramande och uppfräschande kostförändring under en kortare period. Googlade för att leta lite inspiration, förslag på upplägg och recepttips och ramlade då in hos någon som hade gjort en detox.
 
Där och då bestämde jag mig att det var en kortare detoxkur jag skulle göra, och varor anpassat efter det inhandlades. 
 
 
Helt okunnig och med nätet som stöd skapade jag mig upplägg för tre och en halvdag med enbart flytande föda, för att sedan på kvällen dag fyra äta fast föda.






 
 
Dag 1-3 åt och rörde jag mig ungefär så här:
 
05:30
Citronvatten och en promenad på 30 min
 
06:30
Grönsaks- och fruktsmoothie 
1 - mixa spenat, selleri, ananas och grape tillsammans med vatten och 1 tsk spirulina. Gjorde så att det räckte även till eftermiddagen.
2 - mixa spenat, mango, grape och blåbär tillsammans med vatten och spirulina.
 
09:00
Detox-te
 
11:30
Soppa
1 - Fräs purjo, vitlök, gul lök och purjo i lite olja. Tillsätt vatten, buljong och smaka av med örtsalt och kajennpeppar.
 
2 - Koka morötter, palsternacka, purjo och vitlök. Smaka av med buljong, örtsalt, vitpeppar.
 
3 - Någon lågkalorisoppa på pulver. Modifasts som jag köpt gav mig kräkningar första gången men blev bättre med örtsalt och peppar. ☺´
 
14:00
Smoothie
 
17:30
Soppa, kortare promenad
 
19:00
Detox-te
 
Ungefär så här kunde en dag se ut, drack mängder med vatten under dagarna. (Fuskade med några koppar kaffe) Dag tre var värst, då åt jag en pulversoppa när jag kom hem från jobbet, hade lite huvudvärk och var allmänt degig på eftermiddagen.
 
Detta var enklare och roligare än jag kunde tro, det som gjorde det roligt var att jag inte bara körde på pulvermat utan testade olika varianter av soppa och smoothies. Familjen tittade med förskräckelse på mig när jag sörplade i mig de grön-lila sörjorna. Men jag tyckte de var mycket goda, men selleri hoppar jag över nästa gång. Som att dricka gräs - tvi!
 
Sen kom dag fyra.
 
Då hade jag bestämt att middagen skulle bestå av fast föda. Vilken njutning.


 
Denna middag, god som den var sänd från gudarna, var:
 
Ugnsstekt torskrygg och frästa gröna grönsaker
 
Tina en bit torskrygg, lägg på bakplåtspapper i en ugnsfast form. Ringla lite olivolja över och krydda med Kung Markattas örtsalt och lite vitpeppar. Ställ in i ugn på 150 C ca 10 minuter. Känn så att köttet känns fast.
 
Fräs halverade färska brysselkål i olja, låt sedan strimlad vitkål, strimlad purjo, broccoli och sojabönor hänga med ner i pannan. Krydda med örtsalt och vitpeppar. Avsluta med att vända ner lite hackad dill.
 
Lägg upp grönsaker och fisk lite snajsigt i en tallrik, servera ett stort glas iskallt vatten till - och sen njuuuut. 
 
Oh my....så gott!

 
Fredagen började automatiskt med fasta pga av provtagning, men efter det blev det en sån här bar och ytterligare en några timmar senare. Vilka små godbitar, men känns inte riktigt ok att sitta och mumsa sötsaker i stället för mat. Men så fick det bli. 
 
Fredagskvällens mat intogs på restaurang, men det kommer i nästa inlägg.
 
Så vad blev då resultatet av detta tänker ni?
 
1 kg ner och betydligt mindre mys-mys runt midjan. Har en sund inställning till kost och motion i min vardag så jag bantar inte, men att det blir viktigare att ta hand om sig vart efter åren går märks. Kroppen känns nu lite fräschare och byxorna utan stretch skär inte längre in i midjan.
 
Framåt då?
 
Jo jag kommer att äta "vanligt" nu i helgen - men flytande kost på dagen, och lagad (vegetarisk) mat på kvällen. Sen återgår jag till upplägget i detta inlägg måndag - onsdag nästa vecka (med fast föda på kvällen). 
 
För sen - ja då blir det fest i dagarna tre. Skumpa ska det skålas i, god mat ska lagas och ätas, mumsas tårta, sjunga och dansa tillmorgonen gryr.
 
Kontraster!
 
Det ska livet bestå av...
 
Ha en underbar lördag!
 

Kommentarer