Tomat- och lökpaj och andra läskiga saker

 Vackar ekologiska vildtomater. Doftar solmogna, egenodlade - hade man ju önskat! Men vackra är dom.

Mojligheten till hemmaarbete kom - och jag tog den. Stor ville absolut till fritids och liten ville vara hemma hos mamsen som mellan 05:30 och 12:00 pendlade mellan att vara toppen och botten. Efter botten festade vi med lucnh på stan med vänner och återvände då till toppen :-)

Mina, H och G´s vänner kom vid 17:30-tiden och bjöds på paj till de stora och snormos och grillade pekfingrar till de små. Vänligtsinnade spöken till efterrätt - några åt, några åt inte...

Till oss mammor fixade jag:

Tomat- och lökpaj toppad med baconägg 

Blanda 2 dl dinkelmjöl med 100 g smör och 2 msk kallt vatten. Ställ kallt 30 min. Tryck ut degen i fyra små formar eller en stor. Grädda i 220 C ca 20 min. Skär fyra olika sorters lök i tunna skivor. Bryn på låg värme i ca 15 minuter. Avsluta med honung. Skär några tomater i skivor. Varva tomater och lök i pajskalen och slå till sist en äggstanning gjord på 1 ägg, 1 dl grädde och 1 dl Västerbottensost, salt och peppar över. Grädda 10 min i 150 C. Bryn bacon som finhackats. Blanda med en halv ask Philadelphiaost och några soltorkade tomater även de finhackade. Vid servering lägg en bädd av sallad på en tallrik, lite fetost och rödlök sist ringla lite vinägrätt över. Lägg på pajen och toppa med ett "ägg" av baconröran.


De små spökena gjorde jag med hjälp av köperulltorta, hallon och vispad grädda. "Bakelserna" täcktes med vit marzipan och ögon gjorda av mörkchoklad.

Trötta party-kids somnade så snart gästerna stängt dörren och snart är det min tur. Vuxenparty i morgon och en förmiddag i ishallen - som sig bör. Vi ses alla hockeymammor- och pappor. Sov gott!

Kommentarer