Från båtliv till ö-liv


Hej!

Så blev det än en gång möjligt att tillbringa en helg med min allra finaste vän Åsa på hennes ö ute i vår skärgård.

Det blev både lite höghastig lek i form av vattenskoter. Premiär för mig, och är lite harig för höga hastigheter (på havet, på vägen något annat :-) ) så lite pirrigt var det allt. 

Men sjukt kul! Vill ha...



Kom ut till Hunö rätt sent på fredagen så middagen skulle vara god och snabbfixad. Libapizza funkar för alla, och i alla lägen.

Hemlagad tomatsås, parma, lök och mozzarella. Lite ruccola på toppen och ett glas kall Cava till. 

Sedan blev det lördag och jag som är både mer morgonpigg och kvällstrött än min vän, tog ett tidigt och iskallt morgondopp från bryggan. Avverkade några koppar kaffe och några sidor i min bok.

Vi promenerade runt ön, vi hängde på bryggan i solen i flera timmar och avnjut lite bubbel. Innan det var dags för middag.


Till förrätt fixade jag en Crème ninon - flott namn på en enkelrätt gjord på bla frysta ärtor. 

Fräst ärtor med schalottenlök. Tillsatte en skvätt vitt vin. På med två buljongtärningar och vatten. Allt fick koka ihop innan jag mixade allt och lät sedan sjuda igen tillsammans med en skvätt grädde. Smakade av med salt och peppar.

I glasen hade vi iskall Chablis. Soppan serverades i gamla fina glas, likaså vinet. Hela huset är som en skattkista med historia och fin rekvisita.

Efter en stund blev det varmrätt.

Ädelostfylld färska lax med sherrysås, utan sherry, kokt mandelpotatis och sparris.



Vilken höjdarrätt vi fick till. Åsa trollade fram en helt magisk sherrysås utan sherry, tog congnac som fick fräsa med lök. Tillsatte sedan vatten grönsaksbuljong, crème fraiche, en skvätt grädde och hackad dill. Salt och peppar så klart.

Magisk!

Laxen fylldes med Saint agyr, den absolut bästa mögelosten. Ca 15 minuter i ugn.

Chablisen hade satts tillbaka i kylen mellan rätterna så det blev ytterligare ett iskallt glas till. 

Vi sa mmmm flera gånger och lovordade varandra över våra otroliga matlagningskonster. Ha, ha.... Ödmjuka? Nja... :-)

I mobilen fanns dessa bilder:

Vi gossade med hundar. En kärleksfull och överlycklig Nitro. Morgonhänget på bryggan dokumenterades. Likaså bubblet på eftermiddagen och den magiska himlen på fredagskvällen.


Underbar helg med en underbar vän.

Imorgon väntar en tripp till min familj på Västkusten. Mer matinfo kommer.

Kram!

Kommentarer