Älskar min lergryta






Älskar verkligen att laga mat i min lergryta. Maten klarar sig själv i ugnen och det blir alltid väldigt god buljong att göra sås på.

Detta påbörjade jag att laga efter att jag kom hem från jobbet ca 16:45 och vi var redo att äta efter 19. Maten hade varit redo en tid, men inte alla familjemedlemmar.

Såhär gick denna tillagninga till:

Kyckling i lergryta med klyftpotatis

Skär en påse husmansmix i stora bitar och lägg i botten på lergrytan (den ska ha legat i blöt minst 15 min) tillsammans med ett par hackade vitlöksklyftor. Ringla lite olja över och krydda med salt, peppar och torkade örter.

Lägg på en tinad hel kyckling. Stick små hål i skinnet med en kniv och lägg små smörklickar i varje skåra. Krydda kycklingen rikligt med det du gillar. Jag tog salt, peppar och citronpeppar.

Ställ in i ugn ca 175 c i drygt en timma. Känn så att köttet släpper från benen.

Gör klyftpotatis.

Sila av skyn från grytan och koka upp med buljongtärning och grädde. Smaka av med soja, gelé och ev salt och peppar.

Simsalabim så var det klart :-)

Gott, gott!

Idag hälsar jag på en fin vän i Västervik som jag inte träffat på länge, som jag ser fram emot det. Känner mig lite extra social i dessa osociala tider. Och är tacksam för varje dag som går då vi vuxna får gå till våra jobb, och barnen till skolan.

Ikväll blir det något med färs, men då är det inte jag som är kocken så vad det blir, blir en överraskning.

Allt gott!

Kommentarer