Kalljästa frallor och lite annat


Hej!

Har rusar tiden iväg, som alltid när vardagen drar igång med skolstart.

En började sjuan och en ettan på gymnasiet. Stort! Båda barnen fick bra starter i sina respektive skolor. Skönt!
Ingen ska behöva ha inte imagen för att gå till skolan!

Vi tog en tripp till mamma på Västkusten. "Vad vill ni ha att äta när ni kommer?"



Varma mackor med kantarellstuvning, blev svaret. Alltså så mumsigt. Gott bröd, krämig stuvning, ost och ett par blommor för fin bild :-)


Sen var det lite kalas för mig som snart fyller år. Mamma hade beställt ribs från Grill och event.  De var på riktigt hur goda som helst. Vi kunde inte sluta äta... Jag borde ha stoppat betydligt tidigare än vad jag gjorde... :-)

Fick även en påse med lite smått och gott från deras sortiment.

Tackar!

Så blev det dags för skolstart och jag fixade go-frulle till barnen i form av kalljästa frallor som fick jäsa i kylen över natten. Ni som känner mig vet att jag avskyr att baka, och oftast är riktigt dålig på det, Men denna röra-ihop deg var faktiskt enkel att göra och baka ut. Och resultatet blev enligt receptet. 



KALLJÄSTA FRUKOSTFRALLOR

Ca 12 st

25 g jäst

2 dl mjölk, fingervarm

3 dl vatten, fingervarmt

1 ½ tsk salt

12–13 dl vetemjöl

 

Garnering

mjölk

vallmofrön, blå eller vita

 

GÖR SÅ HÄR

1. På kvällen: Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och vatten. Blanda tills jästen lösts upp. Rör ner salt och vetemjöl, lite i taget. Rör ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter.

2. Dela degen i ca 12 bitar. Forma dem till runda bullar med mjölade händer.  Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Täck plåten med en bakduk och lägg över folie eller en stor plastpåse. Ställ den i kylen över natten.

3. På morgonen: Ta fram plåten och låt den stå i rumstemperatur medan ugnen blir varm. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med mjölk.

4. Strö över vallmofrön.

5. Grädda bröden mitt i ugnen i 11–12 min. Låt dem svalna på plåten.

Receptet är kopierat i sin helhet från Lindas Bakskola


Nu väntar en vecka med mycket jobb, min fina bror med familj kommer och hälsar på och familjen åker till storstaden för att fira födelsedag och gå på finrestaurang. Kan inte önska mig mer!

Ha det bäst tills vi hörs igen!

Kommentarer