Flygande Jacob




 
En familjeutflykt till ICA fick inleda denna fredagskväll. Kassar med godsaker bars hem och fyllde kyl och skåp - i morgon får vi kära vänner på middag och det ska bli så mysigt. Förutom själva middagen är ju det som ska göras innan nästan lika roligt. Det blir skagen till förrätt, oxkött efter det och frusen lite söt-syrlig efterrätt till avslut.
 
Ska bli så kul att dra igång arbetet...
 

 
Kvällens middag, och den sista som ingick i min veckoplanering av måltider blev en:
 
Flygande Jacob, 4p
 
Eftersom denna rätt planerades och inhandlades i söndags var det inte läge att köpa en hel grillad kyckling. Jag gjorde i stället så att tre filéer tinades, smörjdes med fett och kryddades med grillkrydda. Sedan kördes de klara i ugn på 175 C, till en innertemperatur på 75 C.
 
Skär filéerna i mindre bitar och lägg i en smord form. Vispa 4 dl grädde. Rör ner 1/2 dl chilisås, salt och svartpeppar.
 
Hacka och knaperstek ett pakter bacon.
 
Klicka grädden över kycklingen, fördelar bacon och sist riven ost över.
 
Ställ in i ugnen på 200 C tills det puttrar och gratängen fått fin färg, ca 20 min.
 
Servera med jordnötter, bananer, ris och sallad.
  
 

 
På mitt arbete har jag förmånen att få vara med och anordna inspirerande dagar för alla medarbetare.
 
Vid första tillfället fick jag den stora äran att bekanta mig med den fantastiska Pär Johansson, grundare av Glada Hudik teatern.
 
Pär avslutade dagen med sin föreläsning som lockade till gråt och skratt. Han lämnade inte någon oberörd. Han är unik i sitt slag.
 
Mitt omdöme om Pär var att om det fanns fler som han i världen så skulle det inte finnas krig och orättvisor. Idag kom det ett paket på posten med material från teaterns början och olika projekt och föreställningar de genomfört.
 
Jag känner stor tacksamhet... 
 
 
Nu i vecka var det denna karismatiska man som andra gruppen med medarbetare fick lyssna till. Vi fick följa Paolo på hans resa från att ha varit den 17-åring som startade upplopp i Kungsträdgården, och gavs namnet Kungen av Kungsan, via Stockholmsnatt som kan ha varit hans räddning till den entreprenör han är idag med nio företag och snart hundra anställda.
 
I juli öppnar Paolo sin italienska restaurang högs upp på Åhléns. Italienska kockar har anställts för att förse gästerna med perfekt tillverkad och gräddad pizza. Låter inte helt fel.
 
Paolo är en man med stort ego, ett rejält självförtroende och ett väldigt gott hjärta.


 
Discokulan och upptempolåtar på Spotify plockade av oss den sista energin efter en lång arbetsvecka. Nu sussar en liten tjej bredvid mig, grabbarna är online på ett spel - nytt och hett. Och jag - jag ska nu slå igen locket på datorn, läsa ett par sidor i min bok och känna hur ögonen blir tunga av sömn.
 
Sov gott!

Kommentarer